Všetci na gymnáziá

4. februára 2018, konvalinka, Nezaradené

O zúfalom stave nášho školstva už asi dnes nik nepochybuje. Vzdelanie je vyprázdneným pojmom bez obsahu, ktorému sa nepripisuje žiadna hodnota.  Neustále sa omieľa potreba systémových zmien a ak sa nejaká zmysluplná zmena črtá na obzore tak je okamžite kritizovaná a použitá ako politická zbraň.

Tak je to i v prípade stanovanie kvót pre osemročné gymnáziá. Gymnaziálne štúdium bolo v minulosti u nás (a v niektorých krajinách i dnes) náročné štúdium pre najlepších. Šíriť myšlienku, že stúpa percento nadpriemerných detí je demagógia, osobitne dnes, keď s poklesom  náročnosti na každom type škôl sa mrhá potenciálom  aj tých, ktorí by pri primeranej náročnosti dokázali oveľa viac.

V dobe všeobecnej pohodlnosti, lenivosti a chabej náročnosti sa „strácajú“ žiaci  a študenti, ktorí by pri skutočnom (nepredstieranom) vzdelávaní dosiahli veľmi dobrú odbornú úroveň v určitej profesii. Nie všetci sa hodíme na všetko, na akýkoľvek typ vzdelania, či druh práce, a preto je žiaduce odhaliť cez rodičov a učiteľov na čo daný žiak má a naopak čo nezvláda. Všetci sme chodili do školy a všetci dobre vieme, že niekomu sa chce učiť, niekomu nie. Niekto bol super v matematike, ale nezvládne ypsilony. Niekto písal úžasné slohy, iný krásne kreslil.  Často tým, ktorým nešli teoretické predmety a prišli „na dielne“ tak sme „odpadávali“ z toho, čo dokázali rukami vyhotoviť z dreva, železa, z kusa látky. A keď bolo treba zapojiť elektrický obvod, my teoretici sme schytali päťky, a oni to dali na jednotky!

A presne takto by to malo byť. Toto je fakt overený storočiami tak, ako sa to spieva v piesni Jana Wericha: „Ten dělá  to,  ten zase ono a všichni dohromady uděláme spolu moc!“  Ak by sa systém vzdelávania uberal týmto smerom nemuseli by denne počúvať o tom, ako nám chýbajú už pomaly všetky profesie na trhu práce a ako mladí ľudia nemajú záujem  o takmer žiadnu profesiu.

Nuž, keď sa nemuseli učiť (čo je tiež práca), tak nemusia ani pracovať, veď prídu iní zo zahraničia.  Dôsledkom súčasného systému vzdelávania bude negatívny ekonomický dosah na hospodársky rast a rozvoj Slovenska.